کمپانی نوکیا در روز 18 آوریل 2013 (29 فروردین 1392) گزارش مالی سه ماهه نخست سال 2013 خود را منتشر نمود و علی رقم وجود برخی جنبه های مثبت در این گزارش، به ویژه در ارتباط با فروش اسمارت فون های لومیا، زیان عملیاتی و کاهش درآمدهای نوکیا موجب شد تا نگرانی های سهام داران از آینده غول فناوری فنلاند بیش از پیش گردد.

بر اساس گزارش منتشر شده، نوکیا در سه ماهه نخست سال 2013 درآمدی برابر 5.85 میلیارد یورو (در حدود 7.64 میلیارد دلار) داشت که نسبت به سه ماهه مشابه سال پیش کاهشی 20 درصدی و نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 کاهشی 27 درصدی را نشان می دهد. همچنین نوکیا نه تنها در این سه ماهه سودی را عاید سهامداران خود ننمود، بلکه با زیان عملیاتی 150 میلیون یورویی نوکیا هر سهم این کمپانی متحمل زیان عملیاتی 0.07 یورویی گردید (EPS برابر 0.07- یورو.)

با انتشار این گزارش ارزش هر سهم نوکیا در دو روز متوالی مجموعاً نزدیک به 14 درصد کاهش یافت و از 3.58 دلار در پایان معاملات روز 17 آوریل به 3.07 دلار در پایان معاملات روز 19 آوریل رسید. بدین ترتیب در حال حاضر ارزش کل سهام نوکیا 11.5 میلیارد دلار است.

Nokia Stock - 20 April 2013

نمودار بالا: ارزش هر سهم نوکیا طی یک سال گذشته

بر اساس گزارش نوکیا این کمپانی تقریباً در تمامی بهش ها با کاهش درآمدهای خود مواجه بوده است. با نگاهی به جدول زیر جزئیات کاهش درآمد نوکیا را به وضوح مشاهده می کنیم:

Nokia - Q1 2013 - Summary Financial Information

جدول بالا: خلاصه نتایج مالی نوکیا در سه ماهه نخست سال 2013

نوکیا در فروش گوشی های هوشمند خود با 32 درصد کاهش درآمد نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل و 5 درصد کاهش نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 مواجه شده. این کمپانی در سه ماهه نخست سال 2013 تعداد 6.1 میلیون گوشی هوشمند به فروش رسانده، در حالی که در سه ماهه مشابه سال 2012 تعداد 11.9 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رسانده بود و در سه ماهه چهارم سال 2012 نیز 6.6 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رساند. بدین ترتیب نوکیا از نظر تعداد گوشی های هوشمند فروشی افتی 49 درصدی را نسبت به سه ماهه مشابه سال 2012 و افتی 8 درصدی را نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 تجربه نموده.

6.1 میلیون گوشی هوشمند فروشی نوکیا در سه ماهه نخست سال 2013 مشتمل بر 5.6 میلیون اسمارت فون لومیا (مبتنی بر سیستم عامل ویندوز فون) و 0.5 میلیون اسمارت فون مبتنی بر سیستم عامل سیمبیان است. از مثبت ترین و امیدوار کننده ترین بخش های گزارش نوکیا افزایش 27 درصدی فروش گوشی های لومیا است و برخی آمارها حاکی از آن است که نوکیا اکنون نزدیک به 80 درصد بازار گوشی های ویندوز فون را در اختیار خود دارد.

تصویر بالا: اسمارت فون لومیا 920 - شاخص ترین اسمارت فون کنونی نوکیا

تصویر بالا: اسمارت فون لومیا 920 - شاخص ترین اسمارت فون کنونی نوکیا

البته اگر گوشی های Asha این کمپانی را نیز در رده اسمارت فون ها در نظر بگیریم تعداد گوشی های هوشمند فروشی نوکیا به 11.1 میلیون عدد می رسد. لازم به ذکر است که اکثر کارشناسان گوشی های Asha را فیچر فون محسوب می کنند و جالب اینجاست که نوکیا در بخشی از گزارش خود آنها را "اسمارت فون" در نظر گرفته ولی در محاسبه سطر مربوط به "اسمارت دیوایس" ها رقم یاد شده را در نظر نگرفته است.

وضع نوکیا در فروش فیچرفون ها (گوشی های غیر هوشمند) نیز روندی مشابه را طی کرده و نوکیا با کاهش 31 درصدی درآمدهای خود نسبت به فصل نخست سال 2012 و کاهش 36 درصدی نسبت به فصل مالی چهارم سال گذشته مواجه شده. تعداد فیچرفون های فروشی این کمپانی نیز در سه ماهه نخست سال 2013 به 55.8 میلیون دستگاه رسیده، در حالی که در سه ماهه مشابه سال گذشته 70.8 میلیون دستگاه و در سه ماهه چهارم سال 2012 نیز این کمپانی 79.6 فیچر فون را به فروش رسانده بوده.

دو منبع اصلی دیگر درآمدهای نوکیا سرویس های نقشه این کمپانی با نام HERE و سهم نوکیا از شراکت این کمپانی با کمپانی زیمنس در شبکه نوکیا-زیمنس است. درآمد نوکیا از این منابع نیز نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل به ترتیب 22 و 5 درصد کاهش داشته و نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 نیز به ترتیب به میزان 22 و 30 درصد کاهش نشان می دهد و به نظر می رسد که نوکیا در این بخش ها هم با مشکلات فراوانی دست به گریبان است.

اگر بخواهیم تغییرات بازار دستگاه ها و سرویس های نوکیا را از منظر منطقه جغرافیایی مورد موشکافی بیشتری قرار دهیم باید به جداول زیر رجوع کنیم:

Nokia - Q1 2013 - Geographic Area Report

جدول بالا: میزان فروش دستگاه ها و سرویس های نوکیا بر اساس منطقه جغرافیایی

 

Nokia - Q1 2013 - Geographic Area Report

جدول بالا: تعداد فروش گوشی های موبایل نوکیا بر اساس منطقه جغرافیایی

بر اساس این جداول نوکیا نسبت به سه ماهه نخست سال 2012 شاهد بیشترین کاهش درآمد خود در چین (کاهش 56 درصدی) بوده است. البته تعداد گوشی های فروشی این کمپانی در چین نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 20 درصد رشد داشته که می تواند بارقه های امیدی را در دل سهامداران آن روشن کند. ظاهراً تلاش های نوکیا و یاری مایکروسافت در بازکردن جای پای نوکیا در بازار آمریکا نیز هنوز ثمربخش نبوده و نوکیا باید بیش از پیش به تلاش خود برای نفوذ به این بازار ادامه دهد. شاید اگر شایعات عرضه لومیا 928 برای اپراتور ورایزون آمریکا صحت داشته باشد نوکیا بتواند به هدف خود در بازار آمریکا نزدیک تر شود.

نوکیا پیش بینی نموده که در سه ماهه دوم سال 2013 با گسترش عرضه اسمارت فون های لومیای خود شاهد رشدی بیش از رشد 27 درصدی سه ماهه نخست برای این گوشی ها باشد. بدین ترتیب نوکیا فروش حداقل 7.1 میلیون گوشی لومیا را در سه ماهه دوم مد نظر دارد. اگر شایعات درست باشد و نوکیا به عرضه تبلت نیز روی آورد می توان امیدوار بود که منبع درآمد دیگری برای این کمپانی فراهم می شود.

در کنار چالش های نوکیا برای افزایش سهم خود از بازار گوشی های هوشمند رده بالا که تا حد زیادی نیز به مقبولیت اکوسیستم ویندوز فون مایکروسافت وابسته است، این کمپانی با چالش هایی در بازار گوشی های هوشمند ارزان قیمت و فیچرفون ها مواجه است. نوکیا در بازارهای رو به رشد و پرازدحامی نظیر چین و هند که در گذشته محل یکه تازی این کمپانی بوده با تهدیداتی از سوی کمپانی های هواوی، زد تی ئی، سامسونگ و دیگران مواجه است و عرضه گوشی های اندرویدی ارزان قیمت از سوی این کمپانی ها ممکن است سهم نوکیا از این بازارها را بیش از پیش به مخاطره اندازد.

منبع : Nokia



کمپانی نوکیا با دستی پر به کنگره جهانی موبایل 2013 (MWC 2013) آمد و در روز نخست برگزاری این کنگره 4 گوشی جدید خود را معرفی نمود.

البته همان گونه که انتظار می رفت این کمپانی اسمارت فون خارق العاده ای را معرفی ننمود و آنچه بیشتر در مراسم معرفی محصولات نوکیا جلب توجه می کرد تأکید این کمپانی بر عرضه گوشی هایی برای بخش میانی و پائینی بازار بود.

در میان گوشی های معرفی شده توسط نوکیا، ارزان ترین اسمارت فون مبتنی بر ویندوز فون 8 که این کمپانی تا کنون معرفی نموده (لومیا 520) با قیمت 139 یورو و نیز ارزانترین گوشی نوکیا (نوکیا 105) با قیمت تنها 15 یورو به چشم می خورد.

دو گوشی معرفی شده دیگر عبارت بودند از اسمارت فون لومیا 720 با قیمت حدود 249 یورو و فیچر فون نوکیا 301 با قیمت حدود 65 یورو.

Nokia at MWC 2013

تصویر بالا به ترتیب از چپ به راست: نوکیا 105، نوکیا 301، لومیا 520 و لومیا 720



ادامه مطلب ...


  کمپانی نوکیا در روز 12 فوریه 2013 (24 بهمن 1391) به معرفی گوشی آشا 310خود پرداخت.

بنا به گفته این کمپانی عرضه آشا 310 یک نقطه عطف برای نوکیا محسوب می شود چرا که این گوشی نخستین گوشی نوکیا است که هر دو ویژگی دو سیم کارته بودن و مجهز بودن به وای-فای را با هم دارد.

هرچند نوکیا در حال حاضر از این گوشی تحت عنوان یک گوشی هوشمند (اسمارت فون) یاد می کند، اما بسیاری از کارشناسان این گوشی و سایر گوشی های خانواده آشا نوکیا را در خانواده فیچرفون ها قرار می دهند.

گوشی آشا 310 همانند مدل های دو سیم کارته آشا 205 و نوکیا 206 به فناوری Easy Swap (تعویض آسان) نوکیا مجهز است. این فناوری امکان تعویض نمودن سیم کارت دوم را که در اسلات کناری گوشی قرار گرفته، بدون نیاز به خاموش نمودن گوشی برای کاربر فراهم می آورد. بدین ترتیب کاربر می تواند به راحتی بسته به نیاز خود سیم کارت دوم را تغییر دهد. سیم کارت اصلی نیز مطابق معمول در زیر باطری جا خوش کرده است.

Nokia Asha 310



ادامه مطلب ...


یکی از رو به رشد ترین زمینه های فناوری امروز تعامل میان انسان و ماشین است -- خواه ماشین مورد نظر یک کامپیوتر شخصی، یک گوشی موبایل، یک خودرو، یک تلویزیون، یک ماشین لباسشویی یا حتی یک وسیله مکانیکی باشد.

معمولاً از این تعامل تحت عنوان Human Machine Interaction (یا HMI) و Man-Machine Interaction (یا MMI) یاد می شود، اما با توجه به آنکه تعامل میان انسان و ماشین بیشترین نمود خود را در دنیای کامپیوترها داشته است در این حوزه اصطلاح Human-Computer Interaction یا HCI بیشتر به گوش می خورد.

 Nokia Kinetc



ادامه مطلب ...


گوشی لوکس Nokia Oro که این روزها به زحمت می‌توان از آن با عنوان یک اسمارت‌فون یاد کرد یکی از گران‌قیمت‌ترین کالاهای بازار موبایل محسوب می‌شود این مدل بشدت زیبا که در ساخت آن از طلای واقعی استفاده شده است موضوع بررسی این نوبت عصر نوشتن است با ما همراه شوید.
 

nokia_oro_mobile_review_01.jpg



ادامه مطلب ...


lumia 920 در حال حاضر برترین اسمارت‌فون نوکیا بعنوان برند شماره یک دنیای موبایل است این گوشی جذاب که در پنج رنگ سفید، مشکی، خاکستری، زرد و قرمز ارائه می‌شود روی کاغذ امکانات متعدد و قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار دوست‌داران این شرکت قرار می‌دهد. با ما در نگاه کاملی به این اسمارت‌فون مجهز به نسخه هشتم ویندوزفون همراه شوید.

 

nokia_lumia_920_mobile_review_01.JPG



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

نخستین گوشی هوشمند کاملا شفاف
دانلود بازی No Gravity v1.8.3 + data اندروید نرم افزار Moon+ Reader Pro v1.9.2 نرم افزار جدید WiFi Meter v1.2 دانلود بازی جدید Big River Fishing 3D v 1.01 اندروید تصاویر لو رفته iPhone 6 با کیفیت ترین والپیپرهای HD اندروید (اندروید پلیس میشود) مشخصات گوشی جدید ایسوس PadFone Infinity معرفی پدفون اینفینیتی ایسوس - یک تیر و دو نشان معرفی برندگان جوایز سال 2013 - گلکسی اس 3، آَشا 305، نکسوس 7 و فیس بوک در میان برنده ها تاریخ رونمایی از نسل بعدی گلکسی اس سامسونگ رسماً تأیید شد: 14 مارس 2013 (بامداد 25 اسفند 1391) - به معرفی چهار گوشی جدید توسط نوکیا معرفی تبلت گلکسی نوت 8.0 سامسونگ معرفی هواوی اسند پی 2 با صفحه نمایش 4.7 اینچی عکس های جدید فاش شده از هاوایی Ascend P2 که اشاره به دوربین 13 مگا پیکسلی دارد فریمور لوبیای ژله ای 4.1.2 گوشی Xperia S به بیرون درز کرد . جدیدترین فرمور تست گلکسی اس 3 - I9300XXUFMB3 اندروید 4.2.1 نمرات بنچمارک HTC One ، که بسیار جالب توجه می باشد HTC One با قیمت 510 پوند در کشور انگلیس جزئیات بیشتر از Xperia SP LG Optimus F5 Lumia 920 و HTC 8X آیا نسخه نهایی اکسپریاZ مجهز به صفحه نمایش IPS خواهد بود؟! نگاهی به اکسپریاZ و مقایسه با گلکسیSlll سامسونگ Asus VivoTab RT TF600T ویندوز در خط استارت معرفی گوشی های گلکسی فیم و گلکسی یانگ سامسونگ همراه با نسخه دو سیم کارته این گوشی ها
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تازه های کامپیوتر و موبایل و آدرس mob-pc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان